Kdy by mělo dítě začít mluvit? Co je normální a kdy se obávat?
Lenka Fialová 4 pro 0

Kontrola rozvoje řeči u dítěte

Kontrola rozvoje řeči

Zadejte věk dítěte a jeho základní komunikační schopnosti, abychom vám pomohli posoudit, zda je vše v pořádku.

Chcete vědět, kdy by mělo dítě začít mluvit? Většina rodičů si toto otázku klade - někdy s úzkostí, někdy jen z přirozené zvědavosti. A je to úplně normální. Každé dítě se vyvíjí jinak, ale existují jasná období, kdy by měly nastat určité milníky v řeči. Pokud vaše dítě ve dvou letech stále neříká žádná slova, neznamená to automaticky, že je něco špatně. Ale pokud neříká nic do 18 měsíců, je čas se podívat blíže.

První slova - kdy se obvykle objeví?

Většina dětí řekne své první slovo mezi 12 a 15 měsíci. To může být „maminka“, „tátínek“, „babička“, „máma“ nebo třeba „gogo“ pro auto. Důležité není, jak přesně je slovo vyslovené, ale jestli ho dítě používá s významem. Pokud vaše dítě ukazuje na kočku a říká „ká“, a vy víte, že tím myslí kočku - to je slovo. Nejde o dokonalou výslovnost, ale o komunikaci.

Do 18 měsíců by mělo dítě ve výslovnosti alespoň 5-10 slov. Nejde o to, kolik jich zná, ale jestli je používá cíleně. Některé děti mají rychlejší vývoj, jiné pomalejší. Pokud vaše dítě neříká nic do 18 měsíců, je vhodné se poradit s pediatrem. Neznamená to, že je něco vážně špatně, ale je dobré vyloučit potenciální příčiny.

Co se děje v hlavičce dítěte před řečí?

Před tím, než dítě začne mluvit, prochází několika klíčovými fázemi. Nejprve se učí poslouchat - rozpoznává hlas rodičů, reaguje na své jméno, zjišťuje, že zvuky mají význam. To se děje už od narození. V 6-9 měsících začínají děti bablat - „ba-ba-ba“, „ma-ma-ma“. To není náhodné šumění, ale trénink hlasových svalů a sluchu.

V 10-12 měsících začínají děti používat gesta. Ukazují prstem, přinášejí věci, když chtějí něco, mimikou vyjadřují, co chtějí. To je důležité - dítě, které dobře komunikuje gesty, často začne mluvit dříve. Gestikulace je předchůdce řeči. Pokud dítě neukazuje, neukazuje na věci, neodpovídá na jméno, ani se neusmívá, když ho někdo osloví - to je signál, že byste měli zvážit vyšetření.

Co je normální zpoždění řeči?

Ne každé zpoždění v řeči je známkou poruchy. Existuje takzvaná „pomalejší řeč“ - děti, které se neřečí dříve, ale v 2-2,5 letech „vybuchnou“ a začnou mluvit celé věty. Tyto děti často mají vynikající porozumění, rozumí, co jim říkají, ale jednoduše potřebují více času, než se naučí vyslovovat slova. Tento typ se nazývá „rezervovaná řeč“ a je častější u chlapců.

Pokud dítě rozumí, reaguje na příkazy, sleduje očima, když mu někdo říká „dej mi míč“, a chce komunikovat - je to dobrý znamení. Největší problém není, že neřečí, ale že se nechce komunikovat. Pokud dítě nechce ukazovat, nechce přinášet věci, nechce se podívat do očí, nechce reagovat na jméno - to je jiná věc. To může být předzvěst autistické spektrum nebo jiného vývojového poruchy.

Kdy je čas jít k logopedu?

Nemusíte čekat, až dítě bude tři roky. Pokud:

  • Do 18 měsíců neříká žádná slova
  • Do 2 let má méně než 10 slov a nezkouší kombinovat je
  • Neodpovídá na jméno ani na příkazy, i když je vědomé a zdravé
  • Neukazuje prstem na věci, které chce
  • Nezajímá se o hry s jinými dětmi nebo lidmi

…je čas navštívit logopeda. Nejde o to, že byste měli hned začít „nápravu“. Logoped vám pomůže pochopit, zda je to jen pomalejší vývoj, nebo zda je potřeba podpořit vývoj. Mnoho dětí, které přišly k logopedovi v 2 letech, začaly mluvit v 2,5 letech - jen proto, že rodiče dostali návod, jak s nimi komunikovat.

Schematiczní obrázek dětského mozku s aktivními cestami pro řeč a gesta.

Co můžete dělat doma?

Nemusíte koupit drahé hračky ani speciální programy. Stačí to nejjednodušší:

  • Hovořte s dítětem často - popisujte, co děláte: „Teď si děláme sprchu. Teď si myjeme ruce.“
  • Čtěte knížky každý den - i když je dítě ještě malé. Ukazujte na obrázky a pojmenujte je: „To je pes.“ „To je auto.“
  • Neopravujte chybnou výslovnost - opakujte slovo správně: Pokud řekne „tátí“, řekněte: „Ano, tátínek je tady.“
  • Dejte dítěti čas - nezakládejte mu odpověď. Počkejte 5-10 sekund. Někdy potřebuje čas, aby slovo v hlavě vyslovil.
  • Nezatěžujte ho otázkami - místo „Co to je?“ řekněte: „To je míč.“ Děti se neucí, když jim dáte informaci, ne když je nutí odpovídat.

Nezapomeňte: dítě se učí řeči z interakce. Pokud se vám nechce mluvit, protože jste vždycky na telefonu, nebo pokud je dítě vždycky v pozadí, když mluvíte s někým jiným - to omezuje jeho možnosti naučit se mluvit.

Co nemůžete dělat?

Nezatěžujte dítě nuceným opakováním slov. Neříkejte: „Řekni maminku!“ - to vytváří tlak, ne motivaci. Nezakazujte mu gesta - gesta jsou jeho jazyk. Nezavírejte ho před televizí nebo tabletou. Studie ukazují, že děti, které často sledují obrazovky, začínají mluvit později. Obrazovky neukazují oči, neodpovídají na gesta, nečekají na odpověď. Řeč se neučí z obrazovky. Učí se z lidského kontaktu.

Taky nečekáte, že „to přejde samo“. Pokud je dítě v 2 letech stále bez slov, a vy jen „čekáte“, můžete ztratit důležitý čas. Vývoj řeči je jako vývoj chůze - když se dítě nechce učit chodit, nečekáte, že to přejde. Zavoláte lékaře. Stejně tak s řečí.

Co se děje, když dítě neřečí až do 3 let?

Pokud dítě do 3 let neříká žádné slovo, je nutné provést komplexní vyšetření. To zahrnuje:

  • audiologické vyšetření (sluch)
  • neurologické vyšetření
  • psychologické vyšetření
  • logopedickou diagnostiku

Možné příčiny: porucha sluchu, autismus, mentální zpoždění, syndromy jako Downův nebo Fragilní X, nebo prostě jen dlouhodobé nedostatečné stimulace. Většina těchto příčin se dá léčit, ale jen pokud se zjistí včas. Čím dříve začnete podporu, tím větší je šance, že dítě bude mluvit jako ostatní.

Rodič čte knížku dítěti na podlaze, oba se dívají do očí, žádné obrazovky.

Je možné, že dítě nikdy nezačne mluvit?

Nikdy není příliš pozdě, ale nejde o to, že „nikdy“. Děti, které začaly mluvit až ve 4 nebo 5 letech, dnes mluví jako všichni. Existují případy, kdy dítě s autismem neřečí, ale naučí se komunikovat pomocí obrázků nebo tabletů. Ale i tyto děti potřebují podporu od dětství. Cílem není jen „řeč“, ale schopnost komunikovat - a to může být i jinak než slovy.

Naopak - pokud dítě neřečí a vy to ignorujete, může se stát, že se začne odstraňovat od světa. Nepřijde mu, že se může vyjádřit. Nepřijde mu, že se může dotázat. A to je větší riziko než samotné zpoždění řeči.

Co dělat, když máte pochybnosti?

Nečekáte, až se dítě „vyroste“. Neříkáte si: „Můj bratr taky pozdě začal mluvit.“ Každé dítě je jiné. Pokud máte pochybnosti, zavolejte pediatra. Nejde o to, že je něco špatně. Jde o to, že chcete vědět, co dělat dál. Pediatr vás pošle k logopedovi, který vám řekne: „To je normální“, nebo „Máme tady něco, co bychom měli podpořit.“

V Brně máte k dispozici mnoho logopedických kabinetů, které pracují s dětmi od 18 měsíců. Není potřeba čekat na národní zdravotní pojišťovnu - mnohé kliniky mají i záchranné termíny pro rodiče, kteří mají obavy.

Nejčastější otázky

Je normální, že můj 16měsíční syn neřečí nic?

Ano, je to možné. Některé děti začínají mluvit až kolem 18-20 měsíců, zejména chlapci. Pokud ale neříká žádné slovo, neodpovídá na jméno, neukazuje na věci a nechce komunikovat gesty, je dobré se poradit s pediatrem. Neznamená to, že je něco špatně - ale je dobré vyloučit možné příčiny.

Může mluvení způsobit porucha sluchu?

Ano. Pokud dítě nemůže slyšet jasně, nemůže se naučit mluvit. Některé děti mají dočasný problém se sluchem - například kvůli zánětu středního ucha - a to může způsobit zpoždění řeči. Proto je důležité, aby dítě mělo pravidelné kontrolní prohlídky u pediatra, a pokud máte podezření na problém se sluchem, vyšetření u audiologa.

Je důležité, aby dítě mluvilo ve stejném věku jako jiné děti?

Ne. Každé dítě má svůj tempa. Některé děti mluví už v 10 měsících, jiné až v 2 letech. Důležité je, aby dítě komunikovalo - gesty, výrazy, zvuky. Pokud se dítě snaží sdělit, co chce, a rozumí, co mu říkají, je to dobrý znamení. Nejde o to, kolik slov zná, ale o to, jestli se snaží komunikovat.

Může tablet nebo televize způsobit zpoždění řeči?

Ano. Studie z USA a Evropy ukazují, že děti, které denně tráví více než 2 hodiny před obrazovkou, začínají mluvit později. Obrazovky neodpovídají, neukazují oči, nečekají na reakci. Dítě se neucí, že komunikace je interaktivní. Místo tabletu čtěte knížky, hrajte hry, mluvte s ním - to je nejlepší „jazyková terapie“.

Co dělat, když dítě říká slova, ale nechce mluvit s lidmi?

To je běžné u dětí, které jsou trochu zavřené nebo se cítí nejistě. Mluvte s ním doma, nechte ho, aby mluvil s vámi, nezatěžujte ho otázkami. Zkuste hrát hry, kde je potřeba říct slovo - třeba „Kde je pes?“ - a dejte mu čas. Pokud se nechce mluvit ani s vámi, ale jen sám, nebo když se vyhýbá očnímu kontaktu - je vhodné se poradit s logopedem nebo psychologem.

Kam jít dál?

Nejde o to, aby dítě mluvilo jako všichni. Jde o to, aby se mohlo vyjádřit. Pokud máte pochybnosti, nečekáte. Zavolejte pediatra. Zjistěte, co se děje. Většina dětí, které dostaly podporu včas, se vyrovnala a mluvila jako ostatní. A i ty, které mluvily později, se staly výbornými komunikátory - jen jinou cestou.